מחקר بحث Research

 

 

קבוצת מחקר – חיפה

2023-2024

 
קבוצת מחקר חיפה_לוגו

המרכז לחקר המורשת הבנויה על שם ארנסון מקדם קבוצת מחקר בין-לאומית במטרה לייצר ידע חדש על חיפה ולהנכיחו הן באקדמיה והן בזירה העירונית. נקודת המוצא של המחקר היא מיקומה של חיפה ברשת גלובלית היסטורית של ערי נמל ומוקדי התפתחות כלכלית במאה העשרים.

התפתחותה האדריכלית של חיפה בעידן המודרני משקפת את השינויים התרבותיים והשלטוניים שהתחוללו באזור, החל מדעיכת האימפריה העות'ומאנית דרך ימי המנדט הבריטי, ועד להקמת ישראל – מדינת הלאום הפוסט-קולוניאלית. במחצית הראשונה של המאה העשרים חיפה נתפסה כעיר מפגש בין מזרח למערב, עיר של תנועה וזרימה של רעיונות ואנשים, עיר עולם. החזון העות'מני, החזון הבריטי-הקולוניאלי והחזון הציוני הועידו לה תפקיד מרכזי ברשת גלובלית של ערי תעשייה ונמל וראו בה את עיר העתיד – מרחב הזדמנויות יהודי-ערבי משוחרר ממחוייבות להיסטוריה ולקדושה.

ההיסטוריה של חיפה הותירה בה מספר עצום של מבנים ריקים שיוצרים דפוס אורבני מחורר. מנגד חיפה, ההופכת בשנים האחרונות למרכז העירוני העיקרי של הפלסטינים בצפון, מציעה מודלים חדשים של חיים משותפים ותרבות אלטרנטיבית המעשירה את החיים העירוניים.

הפרויקט Unread Haifa בוחן את המורשת האדריכלית של חיפה כתוצר של הדדיות ושל יחסים בין מוקדים שונים – כחלק מסביבה רחבה בהרבה מתחומי העיר או מדינת הלאום. בדיון זה, חיפה מהווה מקרה מבחן למקומות שהעבר הקונפליקטואלי שלהם דווקא פותח אפשרויות אזרחיות חדשות.

קבוצת חוקרים בכירים ממגוון דיסציפלינות מעורבים בפרויקט, ובמסגרתו פועלות מספר קבוצות של חוקרים וסטודנטים בקורסים שונים. 

הקבוצה פתוחה לשיתופי פעולה.

אירועים

רב־שיח – מורשת העיר חיפה
// 7.10.2021

הכינוס הארצי ה־5 לשימור מורשת התרבות

למידע נוסף וליצירת קשר אנא פנו למתאמת הפרויקט: ד"ר עידית שכנאי רן ranidit@gmail.com