ארכיון الأرشيف Archives

אוסף שמואל יבין

שיתוף

יוצר: שמואל יבין (1927–2017) Shmuel Yavin

תיאור תמציתי:
אוסף זה משקף את עבודתו של האדריכל והמתכנן שמואל יבין, יליד ורשה, שרכש את השכלתו בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. יבין היה אדר' מתכנן במגזר הציבורי והפרטי; אספן, חוקר, היסטוריון, עורך ואוצר. האוסף מציג חלק ניכר מכלל פועלו כאספן של פרסומים ודברי דפוס אדריכליים, תכנוניים, ממסדיים ומקצועיים.

מוקד עיסוקו של יבין, הן בפן התכנוני הן בפן המחקרי הוקדש לתכנון ציבורי, למגורים ולתיקון נורמות בתכנון. חשיבותו של האוסף המחקרי היא בפריסה הרחבה של ספרות מקצועית בתכנון, בדגש על תכנון ציבורי בשנים 1930–2009. במחקרו החשוב ביותר עסק יבין בהיסטוריה של השיכון הציבורי.

האוסף נוצר בהיותו אדריכל פעיל, בעל תחושת אחריות ציבורית ויצר אספנות ותיעוד. יבין נכח בצמתי קבלת החלטות וקביעת סדר יום שעיצבו את המרחב הישראלי. צבר הפריטים באוסף יבין מספקים חשיפה נדירה של רוח התקופה בממסד התכנוני. האוסף הוא, ככל הנראה, אחד הגדולים והמקיפים בתחומו. הוא כולל תיעוד בעל חשיבות מחקרית של פעילות אגודת האינג׳ינרים והארכיטקטים.

נושאים: ארכיטקטורה ; אגף השיכון ; משרד הבינוי והשיכון ; מנהל מקרקעי ישראל ; עיריית תל אביב ; באוהאוס ; סקר ; דוח ; מדריך ; תכנון ; עירוני ; תכנית אב ; תכנית מתאר ; בניה ; ביצוע ; הנדסה ; ממשל ; ממסד ; רשות ; תקנה ; תקנות ; חוקים ; פיתוח ; שיקום ; התחדשות ; מחקר ; אורבני ; מגורים ; דיור ; ציבורי ; חינוך ; התיישבות ; עולים ; נוף ; סביבה ; שימור ; חברה ; אקלים ; תעשיה ; תעסוקה ;

שפות: עברית ; אנגלית ; גרמנית ; צרפתית ; דנית ; איטלקית ; ערבית ; שוודית ; פולנית ; יוגוסלבית ;

היקף האוסף: 24 מיכלים ו-137 חצאי מיכלים.

רישום האוסף: האוסף קוטלג על ידי צוות רושמי המרכז לחקר המורשת הבנויה בראשות איתי קרן, בשנים 2017–2018. עזר החיפוש נכתב על ידי יואב אוריון (אוגוסט 2021).

הירשם לניוזלטר שלנו

עוד בארכיון