ספרים كتب Books

פומו: ארכיטקטורה של הפרטה

כריכה קדמית

שיתוף

ירמי הופמן, אלעד הורן

שנה: 2021

מו"ל: המרכז לחקר המורשת הבנויה ע"ש אבי ושרה ארנסון, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הטכניון

סדרה: מסמך

שפה: עברית

פומו: ארכיטקטורה של הפרטה הוא הספר השני בסדרת מסמך. קדם לו הספר אפוריה- ארכיטקטורה של עצמאות שכתבו ירמי הופמן והדס נבו-גולברשט (2017). שני הספרים מציעים התבוננות חדשה בעיר תל אביב ומסמנים אותה כשדה ניסוי למודלים אדריכליים שהתפתחו והתבססו בה ממחצית המאה ה-20.

הספר ממסגר את התקופה שבין המהפך הפוליטי שהתרחש בישראל ב־1977 להכרזת אונסקו על 'העיר הלבנה' ב־2003. בשנים אלו באו לידי ביטוי אדריכלי שינויים מרחיקי לכת שחלו בחברה ובכלכלה בישראל, בייחוד בעניין הפרטת המרחב הציבורי. שינויים אלה הלכו והקצינו והתגלמותם הויזואלית עוצבה מחדש שוב ושוב. ספר זה מתמקד באדריכלות התקופה הפוסט-מודרניסטית בעיר ומוליך את הקורא בדרך שעשתה תל אביב מהמבנים הברוטליסטים של הממסד השלטוני ברחוב קפלן אל הבניינים הממותגים של הגופים הכלכליים בשדרות רוטשילד, דרך החופפת למסלול שעשה באותה עת המשק הישראלי מריכוזיות שלטונית למהלכי הפרטה נרחבים. ההתבוננות באוסף המסמכים האדריכליים המרהיב והמסקרן שבספר על כל שגיונותיו ושגעונותיו, היא הזדמנות לצלול למעמקיו של חזון אדריכלי ולהתחקות אחר הלך מחשבה מתוחכם ואוונגרדי.

הספר הוא פרי יוזמה ומחקר של שני גופים: המרכז לחקר המורשת הבנויה ע"ש אבי ושרה ארנסון בטכניון ומעבדת המחקר של בית ליבלינג בתל אביב.

> פרק מהספר: כיעור בכוונה תחילה / אלעד הורן וירמי הופמן

מספר עמודים: 250

עורכות הסדרה: אוריָן שחר ואלונה נצן־שיפטן
מעצבת הסדרה: הילה קרץ
עורכת טקסט: רינת ברקוביץ'
עורכת מדעית: אוריָן שחר
עריכה מדעית לפרק הראשון: נטע פניגר
עיצוב גרפי: אפרת גולדמן

לרכישת הספר באתר בית ליבלינג לחצו כאן

רישום ביבליוגרפי: הופמן, י' והורן, א'. (2021). פומו: ארכיטקטורה של הפרטה. חיפה: הטכניון.

הירשם לקבלת מידע