מחקר بحث Research

עירוניות פלסטינית מתחדשת בחיפה: עיר, מקום, תרבות וזהות
/ הייא זעאתרה

שיתוף

חוקרת: הייא זעאתרה

מנחים: רחל קלוש, רונן בן אריה

שנה: 2020

מילות מפתח: עירוניות פלסטינית, תרבות פלסטינית, חיפה

בשנים האחרונות מתחוללת תופעה עירונית מיוחדת ההופכת את חיפה למוקד תרבות, יצירה אמנותית ובילוי עבור הדור הצעיר של פלסטינים אזרחי ישראל, המחפשים אחר אתרים וצורות התארגנות העונים על צרכיהם התרבותיים העכשוויים. ישנה עלייה ניכרת באתרי בילוי ובמרחבים ליצירה פלסטינית בכל תחומי האמנויות והתרבות. אתרים אלה מנסים לעצב את הזהות הפלסטינית המקומית באמצעות חיפוש עצמי וגיבוש פנימי ודרך דיאלוג בינלאומי, עם העולם הערבי ועם העם הפלסטיני בפרט, אך גם עם הציבור הישראלי. תופעה זו קשורה בתהליכים פוליטיים, תרבותיים, חברתיים וכלכליים, והיא מקבלת ביטויים מרחביים ופיזיים בעיר התחתית ובמושבה הגרמנית, באזור המתפרס, בהתאם למבנה הטופוגרפי של העיר, במדרגה התחתונה של העיר בין הנמל לבין שכונת הדר. אתרי תרבות ואמנות פלסטינים אלה, המתקיימים כל אחד בפני עצמו, פועלים גם במשותף עם מארגני פסטיבלים ואירועי תרבות אלטרנטיביים ו/או עצמאיים, כמו למשל "פסטיבל הסרטים העצמאי בחיפה" (HIFF), "פסטיבל פלסטין העצמאי לג'אז" (Mahrajazz) ו"פסטיבל הסרטים הקווירי" (KOOZ).

מחקר זה עקב אחר התפתחותה של העשייה התרבותית הפלסטינית העצמאית בחיפה, מתחילת התגלמותה המרחבית והפיזית. הוא מסתיים עם הופעת סימנים שלכאורה מעידים על התפוררותה בצורתה הנוכחית. המחקר השתמש בשיטות מחקר אתנוגרפי-רפלקסיבי (Reflexive Ethnography) ובחן תופעה עירונית זו בארבעה מישורים: היסטוריה, תכנון, אדריכלות וחברה, תוך התמקדות בארבעה אתרים ושלושה אירועי תרבות, אשר היוו מקרי בוחן למודלים תרבותיים, עסקיים וארגוניים שונים.

המחקר מבקש להמשיג את תופעת התרבות הפלסטינית העצמאית כשלב נוכחי בעירוניות הפלסטינית, על מנת לתרום להרחבת הידע על עירוניות פלסטינית בישראל. באמצעות חקירת מאפייני העירוניות הפלסטינית המתחדשת במרחב העירוני בחיפה, שואף המחקר לגבש תובנות חדשות על התהליכים המתרחשים כיום בחברה הפלסטינית בישראל, על יחסיה עם העיר ועל היחסים בינה לבין המדינה. כוונת המחקר להאיר את המחויבות והיזמות החברתית והתרבותית הפלסטינית ולעודד את המשך פיתוח עשייה זו גם בעתיד.

ממצאי המחקר מאפשרים לגבש תובנות חדשות על התהליכים המתרחשים כיום בחברה הפלסטינית בישראל, על יחסיה המשתנים עם העיר ועם המדינה, ועל אחד מניסיונותיה הרבים של חברה זו לגבש את זהותה ברבדיה השונים, החברתיים, התרבותיים והפוליטיים.

> קישור לתיזה בספריית הטכניון

הירשם לניוזלטר שלנו

עוד לחקור