ספרים كتب Books

החיים והארכיטקטורה: יעקב יער, אדריכל

שיתוף

יעקב יער

שנה: 2016

מו"ל: מרכז המחקר למורשת הארכיטקטורה, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, הטכניון

סדרה: עדות

שפה: עברית

ספרו של חתן פרס ישראל ופרס אמ"ת, אדריכל יעקב יער הוא הספר הראשון המתפרסם במסגרת סדרת עדות של המרכז לחקר המורשת הבנויה ע"ש אבי ושרה ארנסון.
יעקב יער הוא מעמודי התווך של דור האדריכלים הישראלי הראשון שצמח מקצועית אל תוך מדינת ישראל הריבונית. זהו דור אדריכלים שהקדימו "נעשה" ל"נשמע", שעיצבו את הנוף הבנוי והמוכר של מדינת ישראל ואת התרבות המקצועית שהשתרשה בה, אך המעיטו לתעד את פועלם, והמעיטו עוד יותר בפרישת התשתית הרעיונית שבבסיס עבודתם — ההקשרים החברתיים, תרבותיים, פוליטיים וכלכליים שבה נעשתה, ומקורות ההשראה שהזינו אותה. הספר משקף את הדחיפות להיחשף לדברים בשם אומרם, לפרסם עדות ממקור ראשון, להכיר את מעצביו הפיזיים של המפעל המפעים ורווי הסתירות שלבש פה צורה בחצי השני של המאה ה-20 — מדינת ישראל על גבולותיה המתיחים ונופיה הנכנעים לתנופות בנייה והרס.
אורה ויעקב יער שייכים לקבוצת האדריכלים הזו שזכתה לכינוי "דור בארץ"— אדריכלים שהתחנכו בכורי ההיתוך האידיאולוגיים של היישוב היהודי בתקופת המנדט, רכשו את הכשרתם המקצועית בפקולטה (היחידה בארץ) לארכיטקטורה בטכניון, והחלו לעבוד כאדריכלים במסגרת מדינה ריבונית. הם היו חלק מחוג האדריכלים שהתגבש בתל אביב: קבוצת צברים המבקרת את המודרניזם הענייני והמשוכפל של המדינה הצעירה ומעזה לקום ולומר — צריך לבנות אחרת. בבגרותם המקצועית הם נטו לא אחת מן המודרניזם אל הפוסט-מודרניזם ומן השמאל הפוליטי לבנייה בשטחים.
ספר זה מתאר את חוויותיו ותובנותיו של יער כאיש מקצוע בעל חושים ומבט אדריכלי. מעדותו שראשיתה שבשותפות האדריכלית עם רעייתו אורה והמשכה במשרד משפחתי שהוא עומד בראשו, עולה סתירה מכוננת ומפתיעה בין מעמדו המקצועי לחשדנותו העיקשת כלפי האגו האדריכלי. למרות הנטייה של כל כותב לתקן ולארגן את עברו, יעקב בחר שלא להסתיר את הסתירות שהיו חלק מדרכו המקצועית ולהתמודד עמן.

פרק מהספר: אחרים במרכז: על אורה ויעקב יער / אלונה נצן-שיפטן ושני שילה

מספר עמודים: 332

עורכת הסדרה: שני שילה
עורך הספר: עידו איתן
עורכות גרפיות: סטודיו דנה והילה

הספר אזל.

רישום ביבליוגרפי: יער, י' (2016). החיים והארכיטקטורה: יעקב יער, אדריכל. חיפה: הטכניון

הירשם לקבלת מידע