מחקר بحث Research

בנה ביתך: קריאה סוציו-תרבותית של המשתמש הפעיל
/ דקלה יזהר

שיתוף

חוקרת: דקלה יזהר

מנחה: רחל קלוש

שנה: 2016

מילות מפתח: דיור, מגורים, בנה ביתך, אדריכלות, מודרניזם מאוחר, דייר־יצרן

שאלת הדיור בישראל עומדת כיום במרכזו של השיח הציבורי בישראל. מחקר זה מצטרף לכלל העיסוק ההולך וגדל במגורים ומציע פרספקטיבה חדשה מתוך הדיון האדריכלי. המחקר בוחן את המגורים מתוך המשגה תאורטית של המשתמש ושואל כיצד מתוך תנאים של מודרניזציה מאוחרת, ליברליזציה והשתנות צורות אספקת הדיור, התפתח משתמש פעיל. הקטגוריה של המשתמש מספקת כלים לניתוח של רעיונות אדריכליים ובו זמנית מאפשרת להסביר את האופן בו מתמקמת הפרקטיקה המקצועית כחלק ממבנים חברתיים. מקרה הבוחן במחקר זה הוא הדייר־היצרן בישראל. לצורך החקירה פותחה מסגרת מתודולוגית ייחודית הבוחנת מתוך חומרים שונים: אדריכליים, מוסדיים ואנתרופולוגיים, את הדייר־היצרן בו זמנית כמשתמש וכאמצעי ייצור מסוג חדש.

המחקר בוחן את התפתחותו של הדייר־היצרן דרך שלוש זירות שונות. בזירה הראשונה נבחנים מקורותיו במחשבה האדריכלית המודרנית, דרך חקירת עבודתם של שלושה אדריכלים שפעלו בשנות השישים והשבעים בהולנד, אנגליה ופרו. הזירה השנייה מתמקדת בתהליכים שהתרחשו בישראל. על סמך ניתוח של חומרים אדריכליים וממסדיים ומתוך התחקות שוק הדיור המקומי נבחן האופן בו התפתח הדייר־היצרן המקומי. החקירה בזירה השלישית מתבססת על ראיונות עומק עם דיירים ובוחנת את תהליכי הייצור האישיים של הבתים.

ממצאי המחקר מסבירים את התפתחותו של הדייר היצרן כחלק ממעבר הדרגתי משוק דיור ריכוזי, להפרטה. דרך דמותו של המשתמש החדש מוסבר האופן בו השתנו מנגנוני הייצור המרחביים. המחקר מסביר כיצד מתוך נסיגת המדינה מייצור ודרך האצלת האחריות לייצור על הדיירים, הופך הייצור העצמי של הבית לצורה של ניהול חברתי עמוק. ממצא נוסף מסביר כיצד השפעת האדריכלים על מגורים בתנאים העכשוויים אינה מתבטאת רק דרך פרקטיקות של תכנון ישיר, אלא דומיננטית דרך הפצה של סוגי שיח שונים בתוך מנגנוני הייצור. המחקר מציג תרומה לדיונים אקדמיים קיימים בתחומים שונים: בתוך המחקר הרב־תחומי של הדיור הוא מציג מסגרת הקושרת בין מימדים של ניהול וצורות התגוררות; בתוך הדיון של ההיסטוריה החברתית בישראל מוסיף המחקר הסבר לתהליכי השינוי המקומיים שהתחוללו בשנות השמונים. אולם בעיקר מציג מחקר זה תרומה לדיסציפלינת האדריכלות במובן זה שהוא מציע מסגרת אנליטית לקריאה דיאלקטית המתקיימת בין רעיונות אדריכליים להתמקמות המקצועית בתוך מבנים חברתיים. מסגרת זו מספקת תובנות בשדה המחקרי אך גם לפרקטיקה האדריכלית.

> קישור לתיזה בספריית הטכניון

הירשם לניוזלטר שלנו

עוד לחקור