תורמים المتبرعين Our Donors

משפחת ארנסון

שיתוף

אבי ארנסון ז"ל
(1940–2015)

שרה ארנסון ז"ל
(1940–2021)

אבי ארנסון ז"ל, היה מבכירי הקבלנים בישראל וידיד מסור של הפקולטה להנדסה אזרחית ובית הטכניון כולו. ארנסון נולד בקנדה למשפחה ציונית ועלה לארץ בהיותו בן 22.

בשנת 1969 הקים חברת בנייה שנשאה את שמו והייתה למפעל חייו משך חמישה עשורים. בשנות פעילותה הרבות בתחום הבנייה והתשתיות דורגה החברה כאחת החברות הקבלניות המובילות בישראל והמובילה מבין חברות הבנייה הפרטיות. פרויקטים לאומיים מורכבים ורחבי היקף, ציבוריים ומסחריים – תחנות כח ומפעלי תעשייה כבדה, מתקני התפלה וטיהור שפכים, מתקנים ימיים ונמלי ים ואוויר, גשרים ופרויקטי רכבת – הוקמו במעורבותו של ארנסון, שהתשוקה להנדסה בערה בו, גם כאשר עסקיו התרחבו מאד.

ארנסון זכה להערכה רבה בענף הבנייה בארץ. הוא כיהן בתפקידים בכירים בהתאחדות הקבלנים והבונים בישראל, ואף זכה ממנה לתואר רב-קבלן בשנת 2005.

חשיבות פיתוחן של ההשכלה והמחקר בתחום ההנדסה עמדו תמיד לנגד עיניו. הוא סייע בהענקת מלגות ופרסים למרצים מצטיינים בתחילת דרכם בפקולטה להנדסה אזרחית והיה חבר הקורטוריון של הטכניון משנת 2006. ארנסון נרתם לחזון "מהנדסים ללא גבולות" ובעקבותיו נעתרו גורמים נוספים להצטרף ליוזמה. הוא תמך לאורך השנים במפעלי תרבות וחינוך, הוצאות ספרים, מוסיקה ופעילות קהילתית.

בשנת 2017, שלוש שנים לאחר מותו של אבי, העמידה משפחת ארנסון תרומה נדיבה שאפשרה את חידוש פעילותו של המרכז לחקר המורשת הבנויה בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון. תרומה זו נועדה למסד את פעילות המרכז ולהרחיבה, וכן לחזק את הזיקה בין העשיית האקדמית לציבור הולך וגדל של בעלי עניין בתחומים של היסטוריה ומורשת אדריכלית.

שרה ארנסון ז"ל, ‫השלימה ‫תארים בהיסטוריה כללית ובשפה ובספרות‬ ‫ערבית באוניברסיטה העברית, ‬והתמחתה‬ ‫בתולדות הימאות בימי הביניים באוניברסיטת חיפה. ב־1973 ‪שרה ‫הייתה שותפה בהקמת החוג לציוויליזציות ימיות‬ ‫באוניברסיטת חיפה,‬ שבו לימדה יותר מ־20 שנה. היא מחברת הספר: הים המכותר – תולדות הציוויליזציה הים תיכונית

ארנסון כיהנה כמזכירת המשלחת הבינלאומית‬ ‫להיסטוריה ימית. ‬כחלוצה בתחומה היא התמסרה לקידום מדעי הים ופיתחה את תוכנית‬ ‫הלימוד "מדעי הים" לחטיבת הביניים. היא‬ ‫ייסדה את עמותת "אדם וים" הפועלת לחיזוק‬ ‫המודעות לקשרי אדם – ‪ים על קו החוף של‬ ‫ישראל.‪היא מייסדת "המכללה הימית לישראל‬" ‫במכמורת ומייסדת שותפה של עמותת ידידי‬ ‫קיסריה העתיקה‪.‬‬

בני הזוג ארנסון תרמו‬ ‫לטכניון במרוצת השנים בנדיבות, ‬ופסגת תרומתם היא מרכז אבי ושרה ארנסון לחקר המורשת הבנויה ‬בישראל, למען רתימת העושר והמורכבות של העבר כהשראה לסביבה הבנויה של העתיד.

ביוני 2019 העניק קורטריון הטכניון לשרה ארנסון תואר עמית כבוד, בהוקרה על מחויבותה הבלתי מסויגת למדינת ישראל; ‪‬על פעילותה‬ ‫הפילנתרופית ועל תרומתו העצומה של בעלה המנוח לסביבה הבנויה‬ ‫בישראל; בהערצה על מחקריה על ציוויליזציות ימיות עתיקות‬ ‫והשפעתן על הציוויליזציה המודרנית ועל נחישותה בהטמעת‬ ‫האספקט התיעודי שלהן; ובהכרת טובה על תמיכתה הנדיבה במרכז‬ ‫אבי ושרה ארנסון לחקר המורשת הבנויה בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.

למידע נוסף I אתר המשפחה לזכר אבי ארנסון: http://avie-unlimited.com

עם קבלת התרומה שינה המרכז את שמו והוא נושא את שמם של אבי ושרה ארנסון. תרומה זו הגדילה את נפח פעילותו של המרכז ואת העניין בו. היא יצרה הזדמנות מחודשת לקדם מחקר בתחומי ההיסטוריה והמורשת בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון; אפשרה להגדיל את אוספי המסמכים האדריכליים האצורים בו; הובילה לגיבוש פעולתה של הוצאת ספרים מקומית; וכן עודדה ואפשרה עריכת אירועים וכנסים המהווים במה להצגת התמורות והפעילויות המחקריות בתחום.

בפברואר 2022 לאות הוקרה על תרומתם המשמעותית של אבי ושרה ארנסון ז"ל לטכניון, ועל השפעתם המתמשכת לפיתוח הטכניון ולצמיחתו, החליטה הנהלת הטכניון להעניק להם את התואר הרם Guardian.

הירשם לניוזלטר שלנו